وبلاگ‌ داشتن یا نداشتن پاسخی به یک مساله!

وبلاگ‌ داشتن یا نداشتن پاسخی به یک مساله!

اگر شما نیز دارای کسب‌وکاری هستید که از طریق داشتن یک وب‌سایت در فضای مجازی نیز حضور دارید، شاید این سوال برایتان پیش بیاید که وبلاگ داشتن یا نداشتن چه تاثیری می‌تواند داشته باشد؟ و آیا باید وبلاگ داشته باشید یا خیر؟ پاسخ این سوال در یک جمله کوتاه، این است که بله، باید برای کسب‌وکار خود یک وبلاگ داشته باشید. ولی داشتن وبلاگ چه فوایدی دارد و چگونه می‌تواند به کسب‌وکار شما کمک کند؟ در ادامه با پاسخ این سوال آشنا خواهید شد.

آیا وبلاگ داشتن مهم است؟

داشتن وبلاگ دارای چه فوایدی است؟

امروزه تولید محتوا اهمیت بسیاری پیدا کرده است و بسیاری از کسب‌وکارها از آن برای فروش بیشتر محصولات یا خدمات خود استفاده می‌کنند. یکی از راه‌های تولید محتوا، انتشار مقاله در وبلاگ سایت است که از جهات بسیاری تاثیر مثبت بر برند و وبسایت آن می‌گذارد. در ادامه با فواید داشتن وبلاگ بیشتر آشنا خواهید شد.

بهبود رتبه سایت

بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو یکی از مهم‌ترین مواردی است که اکثر وب‌سایت‌ها به دنبال آن هستند. برخی سایت‌ها که صرفا در زمینه فروش محصولات یا خدمات خاص فعالیت می‌کنند، دارای صفحات کمی هستند و ممکن است تا مدت‌های بسیاری، صفحه جدیدی به سایت آن‌ها اضافه نشود. در نتیجه برای چنین سایت‌هایی نیاز به وبلاگ وجود دارد تا صفحات بیشتری تولید شود و از نظر گوگل به عنوان یک سایت فعال شناخته شود.

توجه به این نکته ضروری است که آپدیت سایت نباید توسط مقاله‌های بی‌کیفیت انجام شود زیرا از نظر موتور جستجوی گوگل، چنین محتواهایی نامناسب تلقی می‌شوند و رتبه منفی را برای سایت به دنبال خواهند داشت. مقاله‌های منتشر شده باید کاملا بر اساس اصول تولید محتوا و هدفمند باشند تا بتوانند بر سئو سایت تاثیر مثبت بگذارند.

به طور کل وب‌سایت‌هایی که دارای وبلاگ هستند، نسبت به وب‌سایت‌های بدون وبلاگ لینک‌های ورودی بیشتری می‌گیرند. همچنین زمانی که مشتریان محتواهای اختصاصی مناسبی را در سایت مشاهده می‌کنند، دید مثبتی به برند پیدا می‌کنند و احتمال استفاده آن‌ها از خدمات یا محصولات برند تا حد بالایی افزایش خواهد یافت.

افزایش ترافیک وب‌سایت

بهبود رتبه سایت و افزایش سئو آن، افزایش ترافیک وب‌سایت را به دنبال خواهد داشت. هر چه وبلاگ ورودی و ترافیک بیشتری داشته باشد، کاربران بیشتری با کسب‌وکار شما آشنا می‌شوند و به مشتری محصولات یا خدمات برند شما تبدیل خواهند شد.

به طور کل افزایش ترافیک وب‌سایت و بهبود سئو با تمرکز بر ارائه خدمات از طریق وبلاگ‌نویسی، موجب برندینگ و ارزش‌آفرینی شده و مشتری‌مداری را نیز در پی دارد.

پیداکردن نیازهای روز مشتریان

یکی از مهم‌ترین فواید داشتن وبلاگ این است که می‌توانید نیاز روز مشتریان را به دست آورده و پس از آن با یک برنامه‌ریزی درست، به ساخت محصول جدید و معرفی آن بپردازید. بسیاری از ایده‌های خلاقانه کسب‌وکارهای بزرگ با پیداکردن همین نیازهای مشتریان شکل گرفته است. به طور کل تا به امروز، تا زمانی که مشتریان به محصولی نیاز پیدا نکرده باشند، آن محصول نیز به وجود نیامده است.

برای پیداکردن نیازهای مشتریان خود می‌توانید آمار وبلاگ و سایت را بررسی کرده و متوجه شوید که مشتریان بیشتر به دنبال چه مواردی هستند یا چه چیزهایی را جستجو می‌کنند یا به چه مواردی در حوزه کسب‌وکار شما علاقه‌مند هستند. پس از تجزیه و تحلیل آمارهای به‌دست‌آمده، محصول یا خدمت مورد نظر را ایجاد کرده و آن را از طریق وبلاگ یا سایت به مشتریان خود معرفی کنید. همچنین در صورتی که مشتری به اطلاعات خاصی در حوزه کاری شما نیاز دارد، می‌توانید با ارائه یک محتوای مناسب از این منظر نیز توجه او را جلب کنید.

توجه به نیازهای مشتریان مزایایی را به دنبال دارد که برخی از مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • قوی‌تر شدن برند در بازار
  • جلب رضایت مشتری
  • جذب مشتریان جدید
  • فروش بیشتر
  • دریافت ترافیک بیشتر از موتورهای جستجو
  • معرفی برند به عنوان اولین کسب‌وکاری که این ایده را پیاده‌سازی کرده است.

افزایش تعامل با مشتریان

یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر کسب‌وکار برای رسیدن به موفقیت بیشتر، ارتباط مستقیم با مشتریان است. تنها با ارائه محتوای مورد نیاز مشتری، نمی‌توان نیاز او را برطرف کرد و در بسیاری از موارد، مشتری نیاز به برقراری ارتباط با شما دارد. افزایش تعامل با مشتری می‌تواند از طریق یکی از کارهای زیر انجام شود:

  • می‌توانید بخشی را برای پرسش و پاسخ در وبلاگ خود در نظر بگیرید و از این طریق با مشتریان خود به تعامل بپردازید.
  • بخشی را به عنوان مصاحبه در وبلاگ خود راه‌اندازی کنید و در آن به معرفی کارمندان خود بپردازید. مشتریان با خواندن معرفی کارمندان و تجربه کاری آن‌ها، می‌توانند متوجه شوند که با چه افرادی سروکار دارند. در نهایت این امر می‌تواند منجر به نزدیکی بیشتر مشتریان به کسب‌وکار شود.

این که کسب‌وکار شما به صورت متکلم وحده باشد و با مشتریان تعاملی برقرار نکند، مشکلاتی را به وجود خواهد آورد. دیتاهای به‌دست‌آمده از تعامل با مشتریان، نقاط قوت و ضعف برند شما را مشخص می‌کند. به طور مثال در صورتی که مشتری انتقاد کند، می‌توانید مشکلات را پیدا کرده و درصدد رفع آن‌ها بربیاید.

نکته دیگری که در رابطه با تعامل با مشتریان وجود دارد این است که بهتر است نظرات انتقادی آن‌ها را سانسور نکنید. شاید فکر کنید که چنین نظراتی ممکن است کاربران جدید را فراری دهد ولی بهتر است بدانید در صورتی که درصد مشتریان راضی شما بالا باشد، همان مشتریان راضی با ارائه پاسخ‌های مثبت به آن کاربر، به دنبال راضی‌کردن او خواهند بود و این پاسخ‌ها نیز نشان از محبوبیت برند شما خواهد داشت.

اطلاع‌رسانی به مشتریان

کاربران به طور منظم ایمیل‌های خود را بررسی نمی‌کنند. ولی در صورتی که محتواهای مورد نیاز آن‌ها را در وبلاگ خود منتشر کنید، برای خواندن محتوای جدید به وبلاگ شما سر خواهند زد. همین بازدید مداوم از وبلاگ موجب می‌شود که این بخش از سایت مکان مناسبی برای اطلاع‌رسانی باشد. در نتیجه خوب است که بخشی از وبلاگ که بیشتر به چشم می‌آید را برای اطلاع‌رسانی اخبار مهم به مشتریان خود در نظر بگیرید. به طور مثال هر زمان که به دنبال ارتقای سیستم خود هستید، از چند روز قبل می‌توانید به مشتریان خود اطلاع‌رسانی کند تا اگر نیاز به انجام کاری در سایت دارند، آن را انجام دهند.

استفاده تبلیغاتی

پس از این که وبلاگ شما رشد کرد و کاربران بسیاری به سمت سایت شما جذب شدند، حال از این موقعیت می‌توانید استفاده کنید و محصولات یا خدمات برند خود را تبلیغ کنید. به طور مثال اگر محصول جدیدی تولید کردید، وبلاگ شما می‌تواند یکی از بهترین بسترهای تبلیغاتی برای معرفی محصول و ارائه کد تخفیف به کاربران باشد.

البته توجه به این نکته نیز ضروری است که وبلاگ شما باید مکانی برای ارزش‌آفرینی باشد و بهتر است به جز مواقع خاص، از آن به عنوان بستر تبلیغاتی استفاده نکنید. بهتر است تمرکز اصلی خود را بر انتشار محتوا و برندسازی از طریق وبلاگ‌نویسی داشته باشید.

برندسازی

در صورتی که وبلاگ‌نویسی بر اساس اصول پیش برود، مهم‌ترین ویژگی‌ای که برای کسب‌وکار شما به وجود می‌آورد، ارزش‌آفرینی و برندسازی است. با ارزش‌آفرینی در ذهن مشتری، برند خود را مقبول نشان می‌دهید و همین امر موجب می‌شود مشتریان وفاداری به دست آورید.

لذت‌بخش بودن وبلاگ‌نویسی

در کنار فوایدی که وبلاگ‌نویسی برای برند شما به همراه می‌آورد، مسئله دیگری نیز وجود دارد و آن لذت‌بخش بودن وبلاگ‌نویسی است. نوشتن کاری خلاقانه است و در صورتی که زمان کافی بگذارید و مطلب خوبی در زمینه کاری خود تولید کنید، از فرآیند آن لذت خواهید برد. همچنین از آن‌جایی که در هنگام تولید یک محتوای معتبر نیاز به انجام تحقیقات در زمینه کاری خود دارید، فرآیند وبلاگ‌نویسی می‌تواند به معلومات شما نیز اضافه کند و همین مورد نیز لذت‌بخش خواهد بود.

وبلاگ داشتن یا نداشتن

بهتر است این‌طور بگوییم که وبلاگ داشتن از ملزومات هر سایتی است و لازم است تمامی سایت‌ها برای ارائه مطالب جدید خود، یک بخشی در سایت به عنوان وبلاگ داشته باشند. وبلاگ‌نویسی برای سئو بسیار مفید است و تاثیر خوبی نیز در برندسازی و جلب اعتماد مشتریان دارد.

در صورتی که به دنبال انتشار مداوم و سر وقت محتوا در وبلاگ سایت خود هستید، می‌توانید این کار را برون‌سپاری کرده و به شرکت تولید محتوا مثل تریبون، رایامارکتینگ، نویسش، الومحتوا و … بسپارید. اگر سرعت تحویل محتوا برای شما از اهمیت زیادی برخوردار است تریبون بهترین پیشنهاد است.

این مقاله چقدر براتون مفید بود؟

از ۱ تا ۵ امتیاز بدید.

میانگین رتبه 5 / 5. تعداد رای: 1

تا به الان رای داده نشده . اولین نفری باشید که به این پست امتیاز میدهید

آیا این محتوا برایتان مفید بود؟

محمد حسن زاده
شبانه روز در حال یادگیری تکنولوژی جدید و ارائه آن به مردم عزیز هستم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *